Lage rugklachten

Lage rugklachten komen veel voor. In de praktijk maken we een onderscheid tussen a-specifieke en specifieke lage rugklachten
    Wat zijn aspecifieke lage rugklachten?
    Veel mensen hebben wel eens last van hun rug. Rugpijn kan een signaal zijn van verschillende aandoeningen van structuren die zich in en rondom de wervelkolom bevinden. Voor het overgrote deel (circa 90%) hebben de rugklachten geen specifieke oorzaak, zoals een discus-hernia of een ontsteking, maar komen zij waarschijnlijk voort uit een verrekking van spieren of banden die langs de wervelkolom lopen. We spreken dan van aspecifieke klachten.
    Wat zijn specifieke lage rugklachten?
    Bij specifieke rugklachten hoort pijn die een been in gaat, die al dan niet gepaard gaat met neurologische verschijnselen zoals tintelingen of krachtverlies. Ook rugpijn als gevolg van een mogelijk ernstige onderliggende aandoening, zoals wervelbreuken, tumoren, of ernstige afwijkingen van de wervelkolom telt hierbij.
    Wat kan de fysiotherapeut voor je betekenen?
    De behandeling is gericht op het geven van informatie en advies, het aanleren van oefeningen en het mobiliseren (in beweging brengen) van de rug. Zo kan uw fysiotherapeut u helpen om snel van uw klachten af te komen en ervoor te zorgen dat u niet opnieuw last krijgt van uw rug.
    Wat kunt u zelf doen als u lage rugklachten heeft?
    Blijft u in beweging, gedoseerd bewegen bevordert het herstel.

Mobiliserende oefeningen bij aspecifieke lage rugklachten
    1.Ga liggen op de rug, de knieën gebogen, voeten op de grond. Trek de knieën één voor één naar de borst.

2. Ga liggen op de rug, de knieën gebogen, voeten op de grond. Laat beide knieën rustig naar rechts vallen (uw schouders blijven op de grond liggen). Daarna terug naar het midden en de knieën naar links laten vallen.

Geen reactie's