Informatie manuele therapie bij nekpijn of hoofdpijn

Eerder dit jaar heeft de Nederlandse Vereniging voor Manueel Therapeuten (NVMT) een beroepsnorm geïntroduceerd met betrekking tot het behandelen van de nek bij nekpijn en hoofdpijn.

Als u hoofdpijn of nekpijn heeft, kunt u naar de manueel therapeut. Behandeltechnieken die de manueel therapeut bij nek- en/of hoofdpijnklachten kan gebruiken zijn onder andere mobiliseren, manipuleren en oefeningen. Dit zijn veilige behandeltechnieken die goed werken bij hoofdpijn of nekpijn.

Het is noodzakelijk om patiënten voorafgaand aan de intake te informeren over deze beroepsnorm en vast te leggen dat u toestemming geeft voor een behandeltraject in verband met nek- hoofdpijnklachten.

Het beleid van Fysiomobilae is hierin als volgt:

Bij aanmelding voor een afspraak bij een manueel therapeut in verband met nek- en/of hoofdpijnklachten krijgt u informatie toegestuurd. Het is belangrijk dat u deze informatie leest voordat u een afspraak heeft met de manueel therapeut. Tijdens de intake bespreekt de manueel therapeut de informatie met u en zal hij/zij dit toelichten indien gewenst.

Na het bespreken van deze informatie geeft u aan of u toestemming geeft voor verdere behandeling van uw nek- en/of hoofdpijnklachten.

Klik hier voor de patiënteninformatie van het NVMT. In deze informatiebrief leest u wat mobiliseren en manipuleren is en waarom de manueel therapeut extra voorzorgsmaatregelen neemt voordat hij gaat behandelen.