– Dry Needling

Wat is dry needling?

Dry needling is een nieuwe behandelmethode van de fysiotherapeut. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen. Sinds 2012 bestaat binnen Fysiomobilae de mogelijkheid tot dry needling. Hans Mentink en Eric Voolstra zijn hier mee begonnen. Door de enorm goede resultaten zijn meer collegae geïnteresseerd om deze nieuwe behandelmethode te gaan toepassen.

Dry needling vs acupunctuur

Dry needling gebruikt een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald en er wordt dus geen vloeistof in de spier gespoten. Bij klassieke acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden gedurende langere tijd in het lichaam gezet. Dry needling gebruikt eenzelfde soort naaldje, maar die is specifiek gericht op zogenaamde ‘triggerpoint’ die kort gestimuleerd worden.

Triggerpoints

Een triggerpont is een verkrampt plekje in een spier dat naast lokale drukpijn ook vaak pijn ‘op afstand’ veroorzaakt. Hieronder staat een voorbeeld van ‘lage rug’ pijn vanuit een bilspier.

Waar richt de behandeling zich op?

De behandeling is gericht op het ‘uitschakelen’ van triggerpoints. Via het gericht aanprikken met het naaldje worden deze punten gevonden en gedeactiveerd. Daarna raken de spieren snel en langdurig ontspannen. De fysiotherapeut zal vaak meerdere spieren behandelen in uw arm of been. Ook worden de spieren langs de wervelkolom onderzocht en behandeld.

Het inbrengen van het naaldje voelt u bijna niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even totaal aan. Dat geeft kortdurend een soort ‘kramp’gevoel. Daarna ontspant de spier zich weer en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelt het behandelde gedeelte wel wat vermoeid en/of stijf aan, maar dat is meestal van korte duur.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• Pijn en stijfheid lokaal in de spier en ook pijn ‘op afstand’
  • Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten.
  • Verminderde kracht in de betrokken spier(en)
  • Pijn-ontwijkend gedrag: u gaat ‘anders’ bewegen.
  • Hoofdpijn, aangezichtspijn en/of kramp.

Kosten dry needling

Deze methode is een onderdeel van een normale fysiotherapiebehandeling. Indien u aanvullend verzekerd bent, vallen in principe ook de kosten voor dry needling hieronder.